1986
16 Απριλίου 1986
1. Το προφίλ του φοιτητή
Αυτή η εκλογική αναμέτρηση είναι μια από τις εντονότερες αναμετρήσεις χάρη στην ισοβαθμία ή ισορροπία των φοιτητικών παρατάξεων του 1985 και της «μάχης» που έχει ξεκινάει από τα πολιτικά κόμματα αλλά και της προσπάθειας τους να προωθήσουν προγράμματα και να ενεργοποιήσουν περισσότερους φοιτητές. Παρ’ όλα αυτά, το έντονο προεκλογικό κλίμα ατονεί μια μέρα πριν τις εκλογές λόγω των γεγονότων στη Λιβύη.
Τα βασικά ιδεολογικά αλλά και πολιτικά χαρακτηριστικά του φοιτητή του 1986 όπως παρατηρούνται είναι τα εξής:
□ Αριστερά και προοδευτικά χαρακτηριστικά.
□ Στροφή σε μια συντηρητική και νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση.
□ Έντονα πολιτικοποιημένο και κομματικοποιημένο χαρακτήρα.
□ Παρακολούθηση των πολιτικών εξελίξεων της χώρας, αν σταδιακά το Φ.Κ. περιστρέφεται γύρω από τα δικά του εσωτερικά προβλήματα.
□ Τονίζεται η επανασύνδεση του φοιτητικού με το λαϊκό κίνημα.
□ Διεθνιστικός χαρακτήρας, η αλληλεγγύη στους λαούς που δοκιμάζονταν από στρατιωτικά καθεστώτα και υποστήριξη λαϊκών και επαναστατικών κινημάτων.
□ Η ακτινοβολία και το κύρος της Δύσης χάνεται και ενισχύεται ο αντιαμερικανισμός.
□ Η σφοδρότατη επιθυμία έκφρασης, διεκδίκησης και υπεράσπισης βασικών δικαιωμάτων όσον αφορά το Φ.Κ.
2. Πορεία προς τις εκλογές
Η διεθνή και εθνική κατάσταση είναι σε μια έκρυθμη κατάσταση που αναμενόμενη είναι η στάση και ο «αποπροσανατολισμός» του φοιτητικού κινήματος. Η ΗΠΑ και Λιβύη βρίσκονται σε εμπόλεμη κατάσταση και η Ελλάδα εμπλέκεται εξαιτίας των σχέσεων που έχουν αναπτυχθεί με την ελληνική πλευρά. Στο εσωτερικό της Ελλάδας συνεχίζονται οι έρευνες για την τρομοκρατική οργάνωση της «17 Νοέμβρη» ενώ αυξάνονται τα θύματα και οι επιθέσεις. Η άμεση αντίδραση της κυβέρνησης ήταν η λήψη μέτρων κατά της τρομοκρατίας. Το Κυπριακό ζήτημα συνεχίζει να εξελίσσεται με αργούς ρυθμούς και για άλλη μια χρονιά είναι μέρος της πολιτικής ατζέντας με συνομιλίες του Σ. Κυπριανού και Α. Παπανδρέου.
Αυτή τη χρονιά οι εσωκομματικές συγκρούσεις έχουν μεγάλη σημασία διότι επηρεάζουν την ενότητα και την ομαλότητα στο εσωτερικό των φοιτητικών παρατάξεων. Στο ΠΑΣΟΚ καταγράφεται η σύγκρουση του Α. Παπανδρέου και του Χ. Σαρτζετάκη αλλά και στο εσωτερικό της ΝΔ όπου συγκρούονται κορυφαία στελέχη , ο Κ. Μητσοτάκης με τους Μ. Έβερτ, Ε. Αβέρωφ και Γ. Ράλλη.
Επιπλέον, όσον αφορά την αναγνώριση των κομμάτων συζητείται η τροποποίηση των άρθρων του κανονισμού. Και τέλος το ΚΚΕ και ΔΗΑΝΑ αποκτούν το πλήρες δικαίωμα κόμματος στη Βουλή.
3. Φοιτητικός λόγος, παρατάξεις και η ιδεολογική τους ταυτότητα
ΑΡΧΙΚΑ |
ΟΛΟΓΡΑΦΩΣ |
ΕΤΟΣ |
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ |
Α.ΔΗ.Κ. |
Ανανεωτικό Δημοκρατικό Κίνημα |
1986 |
πρόσκειται στην ιδεολογία του ΔΗΑΝΑ (Δημοκρατική Ανανέωση το 1985 από Κ. Στεφανόπουλο) |
Α.Κ. |
Αγωνιστικές Κινήσεις |
μετεξέλιξη της ΠΠΣΠ κ πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ (μ -λ) |
|
Α.Σ.Κ. |
Αγωνιστική Σοσιαλιστική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στην ΕΜΑΣ (Ένωση Μαρξιστών Σοσιαλιστών), μετεξέλιξη της "κίνησης για τη στρατηγική του ΠΑΣΟΚ" |
|
Α.Σ. |
Αριστερές Συσπειρώσεις |
πρόσκειται ιδεολογικά στη ριζοσπαστική και εξωκοινοβουλευτική Αριστερά |
|
Δ.Ε. |
Δημοκρατική Ενότητα |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ εσωτ. |
|
Δ.Α.Π. –Ν.Δ.Φ.Κ. |
Δημοκρατική Ανανεωτική Πορεία - Νέα Δημοκρατική Φοιτητική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στην Νέα Δημοκρατία |
|
Π.Α.Σ.Π. |
Πανελλήνια Αγωνιστική Σπουδαστική Παράταξη |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΠΑΣΟΚ |
|
Π.Σ.Κ. |
Πανσπουδαστική Συνδικαλιστική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ |
|
Χ.Σ.Κ. |
Χριστιανοσοσιαλιστική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στη Χριστιανική Δημοκρατία |
Φοιτητικός λόγος
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ
Η παράταξη της ΔΑΠ[1] σε αυτή την εκλογική αναμέτρηση μιλά για τον αγώνα που στόχο έχει την ανανέωση του πανεπιστημίου και της κοινωνίας, την ελευθερία της επιστήμης, την αυτονομία, την αυτοτέλεια των ΑΕΙ, ανύψωση του επιπέδου των σπουδών και της έρευνας, την αποκατάσταση της αξιοκρατίας και του κύρους των πτυχίων, τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων των σπουδών και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής του φοιτητή με τη βελτίωση της φοιτητικής μέριμνας.
ΔΕ
Οι προτάσεις της Δημοκρατικής Ενότητας[2] αφορούν το φοιτητικό κόσμο αλλά και την κοινωνία. Συγκεκριμένα προτείνεται:
□ Να ανοίξουν τα ΑΕΙ στην κοινωνία και τους φορείς της συντελώντας στην ανάπτυξη και συμμετοχή στο δημοκρατικό προγραμματισμό
□ Να καταπολεμηθεί η μονομέρεια στις σπουδές
□ Να δημιουργηθούν κλάδοι μεταπτυχιακών σπουδών
□ Να καταργηθεί το καθεστώς του ενός συγγράμματος
□ Να αλλάξει το εξεταστικό σύστημα
□ Να αυξηθεί η επιχορήγηση στα ΑΕΙ και τους φοιτητές (15%)
□ Να δημιουργηθεί ένα νέο φοιτητικό κίνημα με τον εμπλουτισμό των αγωνιστικών του καταβολών με νέες κατευθύνσεις
□ Να ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας σε αναπτυξιακούς τομείς
□ Να γίνουν οι φοιτητές πρωταγωνιστές των εξελίξεων
ΠΑΣΠ
Η ΠΑΣΠ[3] υπογραμμίζει ότι «οι παρατάξεις μετατράπηκαν σε προεκτάσεις κομματικών βραχιόνων χωρίς οργανωτική αυτονομία». Η ΠΑΣΠ τονίζει ότι η κατάσταση του κινήματος οφείλεται στην ανυπαρξία πολιτικού διαλόγου ανάμεσα στις φοιτητικές παρατάξεις, ανυπαρξία πάλης πολιτικών γραμμών ικανών να πολιτικοποιήσουν τους φοιτητές μέσα από τη σύνθεση των απόψεων. Ο εκλογικός μηχανισμός που αντιμετωπίζει το φοιτητή σαν ψηφοφόρο και όχι σαν συμμέτοχο. Για αυτό το λόγο καλούν όλες τις παρατάξεις σε διάλογο[4] για την ενωτική πορεία του κινήματος.
ΠΣΚ
Οι στόχοι της ΠΣΚ[5] για την Ανώτατη Εκπαίδευση είναι η κατάχτηση της γνώσης και ο εκδημοκρατισμός του περιεχομένου των σπουδών, η οργάνωση των μεταπτυχιακών και της έρευνας, η αύξηση των δαπανών, ο εκδημοκρατισμός της λειτουργίας των ΑΕΙ και προτείνεται ο διάλογος και η ενότητα στη βάση των στόχων του Φ.Κ. Καλεί την ΕΦΕΕ για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και μιλάει για ένα ουσιαστικές διαδικασίες, ενιαίο θέμα και κατάληξη σε συγκεκριμένα θέματα. Και τέλος σχετικά με τους στρατευόμενους φοιτητές ζητά την μείωση της θητείας σε 12 με 16 μήνες. Σύνθημα «ελεύθερα, συνειδητά ψήφο στη ΠΣΚ».
[1] Βλ. Μακεδονία και Ελληνικός Βορράς 4/4/1986 και Ελληνικός Βορράς 13/4 και 15/4/1986.
[2] Βλ. Ελευθεροτυπία 16/4/1986 και Θεσσαλονίκη 17/4/1986.
[3] Βλ. Θεσσαλονίκη 1/4/1986.
[4] Βλ. Θεσσαλονίκη 15/41986, ο γ.γ. της ΠΑΣΠ και φοιτητής του φυσικού τμήματος του ΑΠΘ Δ. Κατσαντώνης καλεί σε διάλογο τις παρατάξεις για την αποβολή της αδράνεια, της αγκύλωσης και του αρνητισμού.
[5] Βλ. Ριζοσπάστη 3/4/1986 και 4/4/1986.
4. Συσχετισμός παραταξιακών δυνάμεων – Συγκρούσεις με κομματικούς φορείς
Συγκρούσεις καταγράφονται στο εσωτερικό της νεολαίας της ΝΔ μεταξύ του Δ. Τζαμτζή και της Κεντρικής Γραμματείας της ΟΝΝΕΔ. Την συγκεκριμένη στιγμή λίγο πριν τις φοιτητικές εκλογές πολλά στελέχη και μελή παραιτούνται. Στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ ύπαρξε γενικότερη ανησυχία αλλά συνεχίστηκαν οι προεκλογικές εκδηλώσεις. Το μόνο που μπορεί να αποδείξει την ύπαρξη «ρήγματος» μέσα στους κόλπου της νεολαίας της ΝΔ είναι τα αποτελέσματα των εκλογών. Η ΑΔΗΚ προσκείμενη στην ΔΗΑΝΑ εμφανίζεται για πρώτη χρονιά και αναμένεται να αποσπάσει ψήφους από τη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ.
5. Η ημέρα διεξαγωγής των εκλογών
Για άλλη μια χρόνια φοιτητές και σπουδαστές ψηφίζουν μαζί πανελλαδικά από τις 8πμ μέχρι και τις 8μμ. Το εκλογικό σύστημα η απλή αναλογική. Οι φοιτητές εκλέγουν τα 9μελή ή 11μελή Διοικητικά Συμβούλια των φοιτητικών συλλόγων, εκπροσώπους στο πανσπουδαστικό συνέδριο, τα μέλη των τριμελών ή πενταμελών επιτροπών ετών και τους εκπροσώπους στα πανεπιστημιακά όργανα.
Η «μάχη της αφίσας» ήταν εντονότερη αυτή τη χρονιά καθώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των παρατάξεων ξεπέρασε κάθε άλλη χρονιά. Φυσικά μια τέτοια κατάσταση μπορεί και να οφείλεται στα και ισοδύναμα ποσοστά των προηγούμενων εκλογών που έφεραν και τις τρεις πρώτες παρατάξεις κοντά στη νίκη. Τα αποτελέσματα των εκλογών έτσι όπως προκύπτουν από τους φοιτητικούς συλλόγους της κάθε σχολής είναι τα εξής:
Σχολές/Τμήμα |
Ψηφίσαντες |
ΑΔΗΚ |
ΑΚ |
ΑΣ |
ΑΣΚ |
ΔΕ |
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ |
ΠΑΣΠ |
ΠΣΚ |
ΧΣΚ |
ΑΛΛΟΙ |
Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών |
967 |
23 |
0 |
27 |
0 |
109 |
349 |
169 |
233 |
0 |
3 |
Τμήμα Μηχανολόγων και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών |
1.055 |
24 |
20 |
17 |
46 |
126 |
323 |
194 |
238 |
0 |
0 |
Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων |
358 |
11 |
5 |
22 |
0 |
44 |
81 |
77 |
90 |
0 |
3[1] |
Τμήμα Αρχιτεκτόνων |
474 |
0 |
0 |
42 |
0 |
111 |
137 |
39 |
108 |
0 |
0 |
Τμήμα Χημικών Μηχανικών |
466 |
9 |
5 |
39 |
22 |
61 |
96 |
61 |
142 |
0 |
0 |
Ιατρική |
1.925 |
48 |
11 |
91 |
48 |
163 |
666 |
319 |
459 |
0 |
20 |
Οδοντιατρική |
758 |
13 |
11 |
42 |
0 |
57 |
254 |
161 |
146 |
0 |
4 |
Κτηνιατρική |
560 |
7 |
4 |
36 |
0 |
68 |
174 |
101 |
149 |
0 |
0 |
Γεωπονίας |
952 |
9 |
16 |
5 |
11 |
83 |
292 |
185 |
269 |
0 |
0 |
Δασολογικό |
546 |
21 |
23 |
13 |
4 |
47 |
130 |
76 |
161 |
0 |
40[2] |
Γεωλογικό |
335 |
4 |
13 |
0 |
0 |
26 |
93 |
86 |
90 |
0 |
0 |
Νομική |
2.080 |
46 |
23 |
35 |
5 |
210 |
748 |
456 |
459 |
0 |
9 |
Οικονομικό |
1.695 |
12 |
39 |
0 |
0 |
140 |
543 |
477 |
416 |
0 |
9 |
Φιλολογικό |
783 |
8 |
0 |
29 |
0 |
65 |
260 |
175 |
209 |
0 |
0 |
Ιστορικό-Αρχαιολογικό |
594 |
4 |
9 |
29 |
11 |
82 |
144 |
117 |
176 |
3 |
3 |
Παιδαγωγικό -Ψυχολογίας |
476 |
0 |
3 |
67 |
6 |
56 |
83 |
74 |
160 |
0 |
4[3] |
Αγγλικής Γλώσσας & Φιλολογίας |
749 |
0 |
0 |
14 |
0 |
65 |
252 |
164 |
225 |
0 |
0 |
Γερμανικής Γλώσσας & Φιλολογίας |
258 |
1 |
0 |
0 |
0 |
46 |
47 |
87 |
70 |
0 |
0 |
Γαλλικής Γλώσσας & Φιλολογίας |
456 |
6 |
3 |
2 |
0 |
47 |
150 |
99 |
132 |
0 |
1 |
Ιταλικής Γλώσσας & Φιλολογίας |
104 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 |
22 |
22 |
35 |
0 |
0 |
Επιστημών Προσχολικής Αγωγής |
473 |
0 |
22 |
0 |
0 |
17 |
146 |
128 |
150 |
0 |
5 |
Θεολογική |
1.305 |
54 |
0 |
0 |
0 |
50 |
476 |
237 |
220 |
54 |
255[4] |
Χημικό |
665 |
35 |
58 |
0 |
8 |
58 |
170 |
140 |
156 |
0 |
8 |
Βιολογικό |
389 |
16 |
0 |
25 |
1 |
43 |
72 |
85 |
122 |
0 |
0 |
Μαθηματικό |
998 |
12 |
0 |
43 |
0 |
86 |
268 |
195 |
327 |
0 |
0 |
Φυσικό |
921 |
32 |
0 |
0 |
0 |
94 |
273 |
200 |
272 |
0 |
0 |
Φαρμακευτική |
431 |
6 |
57 |
0 |
0 |
0 |
150 |
81 |
121 |
0 |
0 |
Α.Β.Σ.Θ. |
2.022 |
81 |
11 |
55 |
35 |
153 |
538 |
450 |
638 |
0 |
33[5] |
Τ.Ε.Φ.Α.Α. |
1.844 |
4 |
0 |
60 |
0 |
80 |
589 |
466 |
587 |
0 |
3 |
ΣΥΝΟΛΟ |
24.645 |
486 |
333 |
745 |
197 |
2.194 |
7.516 |
5.121 |
6.560 |
57 |
395 |
Μετά το αποτέλεσμα των προηγούμενων εκλογών οι τρεις παρατάξεις έδωσαν μάχη για να διασφαλίσουν την πρώτη θέση στο ΑΠΘ. Νικητής και πρώτη δύναμη η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ που αυξάνει των αριθμό των ψήφων της και ακολουθεί η ΠΣΚ αφήνοντας στην τρίτη θέση τη ΠΑΣΠ. Τα ποσοστό συμμετοχής στο ΑΠΘ αυξάνεται στο 66,9%. Η σχολές με το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής (αν και πλέον δεν υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στις σχολές που «παραδοσιακά» εμφανίζουν υψηλά ποσοστά συμμετοχής-αποχής) είναι το Τμήμα Χημικών Μηχανικών (91,9%), Χημείας (85,6%) και Πολιτικών Μηχανικών (83,9%). Ενώ το χαμηλότερο ενδιαφέρον των φοιτητών παρατηρείται στην ΑΒΣΘ 53,5%, Ιταλικής και Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας με 55,6% και 58,5% αντίστοιχα.
[1]Πρόκειται για την «Α.Κ.Ε.Λ.» 3 ψήφοι.
[2] Πρόκειται για «Ανεξάρτητους» 32, «Α.Σ.Κ.» 4, «ΑΚΕΠ» 4.
[3] Πρόκειται γα την «ΑΚΕΠ» 3 και τους «Τροτσκιστές» 1.
[4] Πρόκειται για την «ΟΡΘΑ» 132 και «ΑΘΕΚ» 123.
[5] Πρόκειται για την «ΑΚΕΠ» 29 και «ΣΦΠ» 4.