1990
21 Μαρτίου 1990
1. Το προφίλ του φοιτητή
Μετά την κρίση του 1989 και τις κυβερνήσεις «δύο πόλων» και συνεργασίας ήταν αναμενόμενο να επηρεάσει τα ίδια τα κόμματα ως φορείς, τις νεολαίες τους και κατ’ επέκταση και τις φοιτητικές παρατάξεις. Το πολιτικό σκηνικό έχει αλλάξει εσωκομματικοί ανασχηματισμοί και η αλλαγή του συσχετισμού δυνάμεων είναι το χαρακτηριστικό αυτή της χρονιάς. Οι εκδηλώσεις με κεντρικούς ομιλητές πολιτικά στελέχη είναι εντονότερη από κάθε άλλη χρονιά καθώς έχουν δρομολογηθεί νέες βουλευτικές εκλογές στις αρχές Απριλίου.
Οι εντάσεις συνεχίστηκαν στο εσωτερικό που Πανεπιστημίου, τον Οκτώβριο του 1989, με επικρατούσα πρόταση και συνεργασία των παρατάξεων των ΑΣ, ΑΚ, ΔΑ και της ΠΑΣΠ για κινητοποιήσεις με αιτήματα την κάλυψη της έλλειψης συγγραμμάτων, την αντιμετώπιση εξεταστικών προβλημάτων, την ανάκληση της απόφασης για επιβολή πειθαρχικών ποινών που είχε ψηφίσει η Σύγκλητος του ΑΠΘ και γενικότερα οτιδήποτε μπορούσε να οδηγήσει στη «χειραγώγηση του φοιτητικού κινήματος». Οι κινητοποιήσεις αυτές έφθασαν μέχρι την κατάληψη των γραφείων των πρυτανικών αρχών και της αίθουσας της Συγκλήτου με διάρκεια μιας εβδομάδας. Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και οι προσκείμενοι στο Συνασπισμό, ακυρώνοντας την σχετική απόφαση της ΦΕΑΠΘ, χαρακτήρισαν παράνομη και υπεύθυνη για την καταρράκωση του κύρους της ΦΕΑΠΘ.
Η ψήφος αυτή τη χρονιά θα αποσαφηνίσει τη θέση του Φ.Κ. απέναντι στην οικουμενική κυβέρνηση και στα κόμματα που συμμετείχαν σ’ αυτήν, στις διεθνείς εξελίξεις (κυρίως αυτές των ανατολικών χωρών) και τέλος για την επονομαζόμενη «κρίση» του φοιτητικού κινήματος.
Τα βασικά ιδεολογικά αλλά και πολιτικά χαρακτηριστικά του φοιτητή του 1990 όπως παρατηρούνται είναι τα εξής:
□ Αριστερά και προοδευτικά χαρακτηριστικά.
□ Στροφή σε μια συντηρητική και νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση.
□ Έντονα κομματικοποιημένο[5] και λιγότερο πολιτικοποιημένο χαρακτήρα.
□ Παρακολούθηση των πολιτικών εξελίξεων της χώρας, αν και σταδιακά το Φ.Κ. περιστρέφεται κυρίως γύρω από τα δικά του εσωτερικά προβλήματα.
□ Διεθνιστικός χαρακτήρας, η αλληλεγγύη στους λαούς που δοκιμάζονταν από στρατιωτικά καθεστώτα και υποστήριξη λαϊκών και επαναστατικών κινημάτων.
□ Η ακτινοβολία και το κύρος της Δύσης χάνεται και ενισχύεται ο αντιαμερικανισμός.
□ Η σφοδρότατη επιθυμία έκφρασης, διεκδίκησης και υπεράσπισης βασικών δικαιωμάτων όσον αφορά το Φ.Κ.
2. Πορεία προς τις εκλογές
Το φοιτητικό προεκλογικό κλίμα για άλλη μια φορά συμπίπτει με το προεκλογικό κλίμα στο εσωτερικό της χώρας δίνοντας έτσι στα αποτελέσματα των φοιτητικών εκλογών δημοκοπικό χαρακτήρα. Έτσι λοιπόν λίγο πριν τις φοιτητικές εκλογές τα κόμματα βρίσκονται σε αναβρασμό. Συγκεκριμένα το ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ συζητούν πιθανή συνεργασία τους τουλάχιστον σε μονοεδρικές περιφέρειες. Αλλαγές στο συσχετισμό δυνάμεων συνεχίζονται για άλλη μια φορά στο εσωτερικό των αριστερών παρατάξεων καθώς ο Λ. Κύρκος εκλέγεται πρόεδρος της Ελληνικής Αριστεράς ενώ η ΚΝΕ διασπάται μετά από μια σειρά διαγραφής στελεχών της. Ενώ και στον ΣΥΝ παρατηρούνται ζυμώσεις με την ένταξη 100 νέων στελεχών περίπου του ενιαίου ΚΚΕ εσωτερικού και ΚΚΕ εσωτερικού-Ανανεωτική Αριστερά. Και τέλος καταγράφεται η πρώτη «εμπλοκή» μεταξύ Κ. Μητσοτάκη και Χ. Φλωράκη. Στο διεθνές σκηνικό η πτώση του σοσιαλισμού και του ανατολικογερμανικού καθεστώτος είναι το κυρίαρχο θέμα.
3. Πως βλέπουν οι φοιτητικές παρατάξεις την αποχή
Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και συγκεκριμένα ο γραμματέας της παράταξης για τη Θεσσαλονίκη Λ. Φάκας δήλωσε ότι η αποχή θίγει κυρίως τις αριστερές παρατάξεις και ότι οι φοιτητικές εκλογές έχουν μια εγκυρότητα και μια συμμετοχή. Η ΠΚΣ και ο Η. Τσαβδορίδης, μέλος της Κ.Σ. της ΚΝΕ αναγνωρίζει την ύπαρξη της κρίσης και κάνει λόγο για τις επιδιώξεις της παράταξης που είναι η ενασχόληση με τα προβλήματα της κάθε σχολής μέσα από το διάλογο. Επίσης, αναγνωρίζεται η ευθύνη της Πανσπουδαστικής για την κρίση του Φ.Κ. ωστόσο τονίζεται και η ευθύνη των άλλων παρατάξεων και της στάσης τους στην κυβερνητική πολιτική. Και η ΠΑΣΠ και ο γραμματέας της παράταξης για τη Θεσσαλονίκη, Α. Αποστόλου καταλογίζει την κύρια ευθύνη για την κρίση του Φ.Κ. στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και στη Πανσπουδαστική.
4. Φοιτητικός λόγος, παρατάξεις και η ιδεολογική τους ταυτότητα
ΑΡΧΙΚΑ |
ΟΛΟΓΡΑΦΩΣ |
ΕΤΟΣ |
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ |
Α.Α.Ε.Ψ. |
Αριστερά Αγωνιστικά Ενωτικά Ψηφοδέλτια |
1990 |
Σχήμα συνεργασίας διαγραφέντων της ΚΝΕ που πρόσκεινται στο Νέο Αριστερό Ρεύμα, του ΔΑ (ΚΚΕ εσωτερικού – Α.Α.) και άλλων αυτόνομων ή ανεξάρτητων ατόμων ή και ομάδων |
Α.Κ. |
Αγωνιστικές Κινήσεις |
μετεξέλιξη της ΠΠΣΠ κ πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ (μ -λ) |
|
Α.Σ. |
Αριστερές Συσπειρώσεις |
πρόσκειται ιδεολογικά στη ριζοσπαστική και εξωκοινοβουλευτική Αριστερά |
|
Δ.Α. |
Δημοκρατικός Αγώνας |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ εσωτ. - Ανανεωτική Αριστερά |
|
Δ.Α.-Δ.Ε. |
Δημοκρατικός Αγώνας -Δημοκρατική Ενότητα |
πρόσκειται ιδεολογικά στην Ελληνική Αριστερά |
|
Δ.Α.Π. –Ν.Δ.Φ.Κ. |
Δημοκρατική Ανανεωτική Πορεία - Νέα Δημοκρατική Φοιτητική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στην Νέα Δημοκρατία |
|
Π.Α.Σ.Π. |
Πανελλήνια Αγωνιστική Σπουδαστική Παράταξη |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΠΑΣΟΚ |
|
Π.Κ.Σ. |
Προοδευτικές Κινήσεις Συνεργασίας |
πρόσκειται ιδεολογικά στον ενιαίο Συνασπισμό Αριστεράς και Προόδου (ΡΑΝ) και αποτελούν συνεργασίες πρώην ΔΑ-ΔΕ (ΕΑΡ) και μέρους ΠΣΚ (ΚΚΕ) με ανεξάρτητους και άλλα πολιτικά σχήματα. |
Ο φοιτητικός λόγος
ΑΑΕΨ
Οι βασικές θέσεις[1] όπως αυτά τέθηκαν στην συνεδρίαση του Κ.Σ. της ΕΦΕΕ προτείνουν να μην ανακοινωθούν τα συγκεντρωτικά την τρέχουσα χρονιά αλλά κατά σχολές γιατί θα δημιουργηθεί πρόβλημα στην καταγραφή των κοινών σχημάτων. Ακόμη προτείνουν να μην διαρκούν μια μέρα οι εκλογές και ταυτόχρονα σε όλες τις σχολές γιατί ωθούν «στην Κομματική Καταγραφή», ζητούν τη δημιουργία ενός δεύτερου φοιτητικού συμβουλίου που θα πλαισιώνει την ΕΦΕΕ και θα απαρτίζεται από αντιπροσώπους των γενικών συνελεύσεων, να γίνουν 31 από 21 τα μέλη του Κ.Σ. της ΕΦΕΕ για να είναι πιο αντιπροσωπευτικό και να τέλος προτείνουν αλλαγές στη λειτουργία του Πανσπουδαστικού Συνεδρίου δηλαδή σαφή θεματολογία και να είναι ανοιχτό και σε απλούς φοιτητές πλην των συνέδρων.
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ
Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ[2] υποστηρίζει τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, την σύνδεση των ΑΕΙ με την παραγωγή, την εκμετάλλευση των ευκαιριών από την ΕΟΚ και η λήψη αποφάσεων με βάση το δικαίωμα της επιλογής και των αρχών της ελευθερίας[3]. Σύνθημα[4] «ακόμα πιο μπροστά» .
ΠΑΣΠ
Λίγες μέρες πριν τη διεξαγωγή των φοιτητικών είχε ολοκληρωθεί το συνέδριο[5] της νεολαίας του ΠΑΣΟΚ για την παιδεία, τους νέους και την Ευρώπη καταλήγοντας ότι είναι αναγκαία η νηφάλια ανασκόπηση και ψύχραιμη αποτίμηση των δεδομένων του εκπαιδευτικού συστήματος και ότι είναι απαραίτητη η υλοποίηση ενός νέου σχεδιασμού ανάπτυξης της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες. Οι θέσεις[6] της ΠΑΣΠ αυτή την χρονιά ήταν:
□ Αλλαγή στο νόμο-πλαίσιο με στόχο την πλήρη ανεξαρτητοποίηση των ΑΕΙ, χωρίς να αναιρεθεί ο δημόσιος χαρακτήρας των ιδρυμάτων
□ Ενιαία τριτοβάθμια εκπαίδευση με ισοτιμία ΑΕΙ-ΤΕΙ
□ Σταδιακή απελευθέρωση του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
□ Ίδρυση αυτοτελούς μεταλυκειακής επαγγελματικής εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου
□ Αλλαγή τρόπου χωροθέτησης των ΑΕΙ και ΤΕΙ (κατάτμηση των γιγάντων ιδρυμάτων και πολυδιασπασμένων επαρχιακών ιδρυμάτων σε αυτοτελή ΑΕΙ και ΤΕΙ και να ιδρύονται στη θέση τους τοπικές ενώσεις πανεπιστημίων με συντονιστικό χαρακτήρα)
□ Μέτρα αυτοχρηματοδότησης και ανάπτυξης της επιχειρηματικής δραστηριότητας των ιδρυμάτων
□ Πρόγραμμα σύνδεσης με την παραγωγή (ανάληψη και εκτέλεση έργου, πρακτική άσκηση κλπ).
Σύνθημα[7] όπως αυτό αποτυπώθηκε στις αφίσες της παράταξης, η «αναβάθμιση» και «πάλι μπροστά» ενώ σε μια άλλη «αν δεν ονειρεύεστε να γίνετε ‘γιάπης’ όταν μεγαλώσετε ψηφίστε ΠΑΣΠ! Η παράταξη του ΠΑΣΟΚ ελπίζει βάσιμα φέτος σε σημαντική άνοδο». Κεντρικό[8] σύνθημα «με τους σοσιαλιστές πάλι μπροστά στο Πανεπιστήμιο και στη Βουλή».
ΠΚΣ
Προτείνουν[9] αλλαγές στη λειτουργία της ΕΦΕΕ, των Διοικητικών Συμβουλίων και του φοιτητικού κινήματος γενικότερα. Συνεργασία με ευρωπαϊκά ΑΕΙ χωρίς θίγεται η αυτοτέλεια των ελληνικών πανεπιστημίων, ενίσχυση της έρευνας και των μεταπτυχιακών. Όσον αφορά το ζήτημα που έχει προκύψει με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η ΠΚΣ υποστηρίζει αυτοδιοικούμενα[10] πανεπιστήμια και ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον ζητούν από την πολιτεία να αυξήσει τα κονδύλια για την έρευνα που θεωρούσαν ανύπαρκτα. Μικρή αλλαγή στάσης παρατηρείται για τα προγράμματα της ΕΟΚ, η ΠΚΣ θέλει να αξιοποιηθούν οι θετικές[11] πλευρές αυτών των προγραμμάτων με την προϋπόθεση ότι τα τμήματα αλλά και τα πανεπιστήμια θα έχουν τον τρόπο λόγο. Ωστόσο συνεχίζουν να υποστηρίζουν την «επίθεση» για όλα τα θέματα της ΕΟΚ και όχι μόνο τα εκπαιδευτικά. Στόχος η ενασχόληση με τα προβλήματα της κάθε σχολής[12] μέσα από το διάλογο. Σύνθημα[13] «πανσπουδαστική πρώτη δύναμη».
[1] Βλ. Θεσσαλονίκη και Ελευθεροτυπία 17/3/1990.
[2] Βλ. Θεσσαλονίκη 19/3/1990 και 20/3/1990.
[3] Βλ. Θεσσαλονίκη 20/3/1990.
[4] Βλ. Θεσσαλονίκη 14/3/1990.
[5] Βλ. Θεσσαλονίκη 9/3/1990, αναλυτικές θέσεις του Α. Παπανδρέου για την παιδεία.
[6] Βλ. Θεσσαλονίκη 13/3/1990, 19/3 & 20/3/1990. Για τις θέσεις του ΠΑΣΟΚ όσον αφορά την παιδεία βλ. Θεσσαλονίκη 26/3/1990.
[7] Βλ. Θεσσαλονίκη 14/3/1990.
[8] Βλ. Θεσσαλονίκη 20/3/1990.
[9] Βλ. Θεσσαλονίκη 19/3/1990 και 20/3/1990. Για τις θέσεις του ΣΥΝ όσον αφορά την παιδεία βλ. Θεσσαλονίκη 27/3/1990 και γενικότερα Θεσσαλονίκη 1/3/1990.
[10] Βλ. Θεσσαλονίκη 20/3/1990.
[11] Βλ. Θεσσαλονίκη 20/3/1990.
[12] Βλ. Θεσσαλονίκη 20/3/1990.
[13] Βλ. Θεσσαλονίκη 20/3/1990.
5. Συσχετισμός παραταξιακών δυνάμεων – Συγκρούσεις με κομματικούς φορείς
Η σημαντικότερη εξέλιξη που στην ουσία προκάλεσε αλλαγή στην επικρατούσα δυναμική των φοιτητικών παρατάξεων ήταν η ένταση στο εσωτερικό της ΚΝΕ το φθινόπωρο του 1989. Η πιο πειθαρχημένη, οργανωτική και συμπαγής κομματική νεολαία διασπάται όταν καθαιρείται το κεντρικό συμβούλιο της οργάνωσης. Δύο συνέδρια ακολούθησαν που στην πραγματικότητα οδήγησαν στην οριστική διάσπαση της ΚΝΕ. Έτσι, όπως συμβαίνει κάθε φορά με τις διασπαστικές και αποσχιστικές τάσεις, οι διαγραφέντες δημιούργησαν ένα νέο αριστερό πόλο με στοιχεία ριζοσπαστισμού. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι διαγραφέντες διατήρησαν τον τίτλο «ΚΝΕ» και αποφάσισαν τη συμμετοχή της οργάνωσης αυτής μαζί με το νέο αριστερό ρεύμα στη διαμόρφωση ψηφοδελτίων «λαϊκής αντιπολίτευσης» κατά τις επικείμενες βουλευτικές εκλογές. Οι παρατάξεις της Αριστεράς παίρνουν πρωτοβουλίες συγκρότησης σχημάτων συνεργασίας που να εκφράζουν «όλες τις αριστερές, προοδευτικές και ριζοσπαστικές δυνάμεις». Συγκεκριμένα, ο γραμματέας της ΚΝΕ Τ. Θεοδωρικάκος και ο Δ. Περπατάρης της ΡΑΝ κάλεσαν τους φοιτητές να υποστηρίξουν αυτές «τις πλατιές και αυτόνομες πρωτοβουλίες συγκρότησης σχημάτων συνεργασίας» όπου αυτές υπάρχουν. Ενώ οι διαγραφέντες της ΚΝΕ και ο γραμματέας Γ. Γράψας υποστήριξαν ότι θα προσπαθήσουν να δημιουργήσουν ένα αντισυναινετικό μπλοκ στο οποίο ανήκουν «οι ανεξάρτητοι φοιτητές, οι ΑΣ, ο Ρήγας Φεραίος και η βάση των άλλων οργανωτικών δυνάμεων». Έτσι ανακοινώνεται αργότερα το κοινό σχήμα της Πανσπουδαστική του Νέου Αριστερού Ρεύματος, ο ΔΑ (ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος) και οι ΑΣ. Ωστόσο οι ΑΣ ανακοίνωσαν ότι θα κατέβουν αυτόνομα, στις περισσότερες σχολές διαψεύδοντας την ανακοίνωση της Πανσπουδαστικής, προβάλλοντας την «ιδιαίτερη τους φυσιογνωμία αυτή των Ανεξάρτητων Μαζικών Σχημάτων σε αντικαπιταλιστική, αντισυνδιαχειριστική κατεύθυνση». Παράλληλα υποστηρίζουν ότι σε κάποιες σχολές στάθηκε δυνατή η συνεργασία τους και η συγκρότηση πλατιών, ανεξάρτητων αριστερών σχημάτων.
Και η ΠΑΣΠ (ακολουθώντας τον κομματικό της φορέα) έκανε πρόταση συνεργασίας στον Συνασπισμό πριν αλλά και μετά τις φοιτητικές εκλογές. Γενικότερα αυτή η πρόταση αφορούσε όλες τις «ανανεωτικές και προοδευτικές δυνάμεις» με εξαίρεση της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ. Ωστόσο φαίνεται ότι οι φοιτητικές δυνάμεις του Συνασπισμού δεν ενδιαφέρθηκαν για τέτοιου είδους συνεργασία.
Η επιτροπή νεολαίας του Συνασπισμού ανακοίνωσε με συνέντευξη τύπου ότι τα σχήματα που υποστηρίζει θα καταγραφούν πανελλαδικά με τον τίτλο «Προοδευτικές Κινήσεις Συνεργασίας» με στόχο τον σχηματισμό σε ισότιμη βάση πλατιών ενωτικών, αγωνιστικών σχημάτων σαν απάντηση στην υποβάθμιση των σπουδών και την κρίση του Φ.Κ. Παρ’ όλα αυτά τα ονόματα των ψηφοδελτίων της στο ΑΠΘ ήταν τα εξής:
Σχολή/ τμήμα |
Ψηφοδέλτια |
Μαθηματικό |
Αριστερή Αγωνιστική Ενότητα Μαθηματικού |
Χημικό |
Προοδευτική Συνεργασία Φοιτητών Χημικού |
Φυσικό |
Προοδευτική Κίνηση Φοιτητών Φυσικού |
Πολιτικών Μηχανικών |
Φοιτητική Συνεργασία |
Αρχιτεκτόνων |
Αγωνιστική Ενότητα Φοιτητών Αρχιτεκτόνων |
Μηχανολόγων- Ηλεκτρολόγων |
Αγωνιστικό Ενωτικό Ρεύμα |
Μηχανολόγων Μηχανικών |
Αγωνιστικό Ενωτικό Ρεύμα |
Χημικών Μηχανικών |
Ενωτική Συνεργασία |
Τοπογράφων & Αγρονόμων |
Ενωτική Αγωνιστική Κίνηση |
Αγγλική Φιλολογία |
Αγωνιστική Ενωτική Πρωτοβουλία |
Γαλλική Φιλολογία |
Παρέμβαση Γαλλικού |
Γερμανική Φιλολογία |
Αγωνιστική Ενωτική Κίνηση |
Ιταλική Φιλολογία |
Ανεξάρτητο Ψηφοδέλτιο Φοιτητών Ιταλικού |
Ιατρική |
Αγωνιστική Συνεργασία Φοιτητών Ιατρικής |
Οδοντιατρική |
Συνεργασία Φοιτητών Οδοντιατρικής |
Κτηνιατρική |
Αριστερή Ριζοσπαστική Ενότητα |
Νομική |
Φοιτητική Συνεργασία |
Γεωπονική |
Γεωπονική Δημοκρατική Συνεργασία |
Δασολογία |
Αριστερή Δασολογική Συνεργασία |
Γεωλογικό |
Ενωτική Προοδευτική Πρωτοβουλία Γεωλογικού «Τα γεωτρύπανα» |
Οικονομικό |
Ενωτικό Σχήμα Οικονομικού |
Βιομηχανική |
Ανανεωτική Φοιτητική Αγωνιστική Συνεργασία |
Φιλολογικό |
Στροφή |
Ιστορικό-Αρχαιλογικό |
Ομάδα Πρωτοβουλίας Ιστορικού |
Ψυχολογίας |
Πρωτοβουλία Διαλόγου και Δράσης |
ΤΕΦΑΑ |
Προοδευτική Αγωνιστική Ενότητα |
ΑΠΤ-Δασκάλων |
Αριστερή Ενωτική Συνεργασία (ΑΡΕΣΥ) |
ΑΠΤ-Νηπιαγωγών |
Φοιτητική Συνεργασία |
Εικαστικό |
Κίνηση Φοιτητών Καλών Τεχνών |
6. Η ημέρα διεξαγωγής των εκλογών
Και αυτή η εκλογική αναμέτρηση εξελίχθηκε σε υποτονικό έως και βουβό κλίμα εν αντιθέσει με το έντονο και εκρηκτικό προεκλογικό κλίματων βουλευτικών εκλογών. Χαρακτηριστικό του κλίματος στο εσωτερικό του Πανεπιστήμιου είναι ότι δεν πραγματοποιήθηκαν οι εκλογοαπολογιστικές συνελεύσεις. Την Τετάρτη 21 Μαρτίου οι φοιτητές (αλλά και οι σπουδαστές) προσήλθαν στις κάλπες για την ανάδειξη των νέων Δ.Σ. των φοιτητικών συλλόγων, τους εκπροσώπους σε συλλογικά όργανα διοίκησης και λειτουργίας των ΑΕΙ και τους αντιπροσώπους τους στη ΕΦΕΕ. Ακόμη, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Θ. Ντεγιάννης έδωσε άδεια σε φοιτητές και σπουδαστές ώστε να συμμετάσχουν στις εκλογές. Τα αποτελέσματα των εκλογών έτσι όπως προκύπτουν από τους φοιτητικούς συλλόγους της κάθε σχολής είναι τα εξής:
Σχολές/Τμήμα |
Ψηφίσαντες |
ΑΑΕΨ |
ΑΚ |
ΑΣ |
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ |
ΠΑΣΠ |
ΠΚΣ |
ΑΛ ΛΟΙ |
Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών |
701 |
74 |
0 |
0 |
420 |
116 |
67 |
0 |
Τμήμα Μηχανολόγων και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών |
724 |
66
|
13 |
36 |
367 |
109 |
87 |
3 |
Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων |
272 |
38 |
0 |
7 |
147 |
45 |
25 |
0 |
Τμήμα Αρχιτεκτόνων |
335 |
29 |
0 |
59 |
138 |
38 |
46 |
5 |
Τμήμα Χημικών Μηχανικών |
419 |
103 |
12 |
0 |
190 |
48 |
51 |
0 |
Ιατρική |
1.353 |
120 |
12 |
0 |
750 |
198 |
123 |
76 |
Οδοντιατρική |
566 |
31 |
0 |
0 |
268 |
100 |
46 |
89 |
Κτηνιατρική |
457 |
60 |
9 |
0 |
213 |
70 |
73 |
0 |
Γεωπονίας |
796 |
70 |
33 |
69 |
353 |
142 |
83 |
22 |
Δασολογικό |
415 |
58 |
27 |
17 |
177 |
68 |
43 |
0 |
Γεωλογικό |
209 |
25 |
11 |
0 |
92 |
34 |
14 |
17 |
Νομική |
1.213 |
107 |
16 |
0 |
700 |
211 |
85 |
56 |
Οικονομικό |
988 |
97 |
10 |
0 |
505 |
216 |
112 |
9 |
Φιλολογίας |
553 |
38 |
24 |
11 |
265 |
101 |
80 |
17 |
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
413 |
66 |
0 |
0 |
238 |
64 |
29 |
2 |
Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
225 |
29 |
2 |
0 |
123 |
49 |
14 |
0 |
Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
149 |
16 |
8 |
16 |
52 |
37 |
16 |
0 |
Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
84 |
0 |
3 (0) |
0 |
36 (3) |
10 (1) |
6 (1) |
23[1] (2) |
Ιστορικό- Αρχαιολογικό |
533 |
72 |
8 |
0 |
222 |
84 |
43 |
74 |
Παιδαγωγικό-Ψυχολογίας |
389 |
91 |
0 |
0 |
120 |
0 |
47 |
119[2] |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης |
466 |
32 |
0 |
0 |
234 |
84 |
68 |
10 |
Παιδαγωγικό προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης |
302 |
29 |
4 |
0 |
131 |
94 |
34 |
0 |
Θεολογική |
759 |
66 |
0 |
0 |
370 |
100 |
8 |
196[3] |
Χημικό |
455 |
50 |
56 |
0 |
235 |
41 |
36 |
3 |
Βιολογικό |
178 |
21 |
0 |
14 |
72 |
36 |
10 |
13 |
Μαθηματικό |
563 |
50 |
0 |
46 |
279 |
78 |
68 |
0 |
Φυσικό |
624 |
56 |
36 |
0 |
269 |
114 |
76 |
27 |
Φαρμακευτική |
311 |
76 |
33 |
0 |
176 |
0[4] |
0 |
0 |
Α.Β.Σ.Θ. (ΠΑ.ΜΑΚ.) |
966 |
54 |
0 |
0 |
454 |
235 |
172 |
31 |
Τ.Ε.Φ.Α.Α. |
839 |
11 |
0 |
0 |
422 |
236 |
110 |
4 |
Καλών Τεχνών |
85 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
76[5] |
ΣΥΝΟΛΟ |
16.342 |
1.636 |
317 |
275 |
8.018 |
2.758 |
1.672 |
872 |
Το ποσοστό συμμετοχής συνεχίζει να μειώνεται καθώς αυτή τη φορά 16.342 φοιτητές προσήλθαν στην κάλπη. Ενώ το ποσοστό αποχής κυμάνθηκε πάνω από 40%. Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ σημείωσε το υψηλότερο ποσοστό από τις προηγούμενες χρονιές (αλλά και από αυτές που ακολούθησαν) με 49,06%. Η ΠΑΣΠ με ανοδική τάση αύξησε το ποσοστό της κατά 2,62% και η ΠΚΣ συγκέντρωσε 10,23%. Οι Αριστερές παρατάξεις αυτή τη χρονιά ήταν αποτέλεσμα συνασπισμών και συνεργασιών οπότε δεν είναι δυνατή η ακριβής καταγραφή των δυνάμεων τους. Η ΦΕΑΠΘ δημοσίευσε κοινά αποτελέσματα χωρίς προβλήματα σε αντίθεση με την ΕΦΕΕ. Η ΕΦΕΕ για άλλη μια χρονιά συνάντησε δυσκολίες στη δημοσίευση των συγκεντρωτικών αποτελεσμάτων. Ωστόσο, οι ίδιες οι παρατάξεις ήταν σε θέση τις πρώτες πρωινές ώρες να δώσουν αποτελέσματα τουλάχιστον για τα 2/3 των σχολών. Οι σχολές με το μεγαλύτερο ποσοστό αποχής ήταν η Σχολή Καλών Τεχνών με 83% και το Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης με 75,4% ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής σημειώθηκε στη Σχολή Θετικών Επιστημών με 61% και Γεωτεχνικών Επιστημών με 52,9%. Το ποσοστό συμμετοχής στο ΑΠΘ συνεχίζει την πτώση φτάνοντας αυτή τη χρονιά (43,9%) τις 9,1 μονάδες λιγότερες από πέρσι (53%). Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ κατέγραψε αύξηση των ποσοστών της και επικράτησε στα 30 από τα 31 τμήματα για πρώτη χρονιά με εξαίρεση τη Σχολή Καλών Τεχνών.
[1] Πρόκειται για το «ΑΓΚΑΘΙ» 23.
[2] Πρόκειται για την «ΑΣΠ» με 47 και τους «Αυτόνομους» 72.
[3] Πρόκειται για την «ΟΡΘΑ» 128 και την «ΑΘΕΚ» 65.
[4] Κατόπιν ενστάσεως τα ψηφοδέλτια της ΠΑΣΠ ακυρώθηκαν.
[5] Πρόκειται για το «Προοδευτικό Ενωτικό Ψηφοδέλτιο» 32 και το «Ριζοσπαστικό Αυτόνομο Ψηφοδέλτιο» 44.