1987
2 Απριλίου 1987
1. Το προφίλ του φοιτητή
Ο φοιτητής του 1987 φαίνεται να έχει συνειδητοποιήσει ότι το φοιτητικό κίνημα έχει χάσει τη μαχητικότητα, τη μαζικότητα αλλά και την αναγνώριση των αγώνων του παρελθόντος. Το υποτονικό προεκλογικό κλίμα, τα χαμηλά ποσοστά συμμετοχής, τα βίαια επεισόδια και η απουσία ενός κοινά αποδεκτού προγράμματος δράσης παρουσιάζουν ένα στενά κομματικοποιημένο και κατακερματισμένο κίνημα. Έτσι γίνεται μια προσπάθεια ανανέωσης, μια ανανέωση που μόνο τα αποτελέσματα των εκλογών μπορούν να επιβεβαιώσουν.
Τα βασικά ιδεολογικά αλλά και πολιτικά χαρακτηριστικά του φοιτητή του 1987 όπως παρατηρούνται είναι τα εξής:
□ Αριστερά και προοδευτικά χαρακτηριστικά.
□ Στροφή σε μια συντηρητική και νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση.
□ Έντονα πολιτικοποιημένο και κομματικοποιημένο χαρακτήρα.
□ Παρακολούθηση των πολιτικών εξελίξεων της χώρας, αν σταδιακά το Φ.Κ. περιστρέφεται γύρω από τα δικά του εσωτερικά προβλήματα.
□ Τονίζεται η επανασύνδεση του φοιτητικού με το λαϊκό κίνημα.
□ Διεθνιστικός χαρακτήρας, η αλληλεγγύη στους λαούς που δοκιμάζονταν από στρατιωτικά καθεστώτα και υποστήριξη λαϊκών και επαναστατικών κινημάτων.
□ Η ακτινοβολία και το κύρος της Δύσης χάνεται και ενισχύεται ο αντιαμερικανισμός.
□ Η σφοδρότατη επιθυμία έκφρασης, διεκδίκησης και υπεράσπισης βασικών δικαιωμάτων όσον αφορά το Φ.Κ.
□ Και αποκτά μια «νέα φωνή» μέσα από την Φ.Ε.Α.Π.Θ.
2. Πορεία προς τις εκλογές
Την στιγμή που ζητά διάλογο η Τουρκία για το Αιγαίο, πραγματοποιούνται τουρκικές παραβιάσεις στον ελληνικό εναέριο χώρο και η Τουρκία υποβάλλει πολιτικά αιτήματα ένταξης της στην ΕΟΚ. Ενώ παράλληλα το θέμα της υφαλοκρηπίδας και η απόφαση μεταφοράς του θέματος στη Χάγη συνεχίζει να εκκρεμεί. Στο εσωτερικό η διαφορά της εκκλησίας και του κράτους δημιουργεί ένα περιβάλλον οξυμένο με συλλαλητήρια και συγκεντρώσεις πιστών σε όλη την Ελλάδα.
3. Φοιτητικός λόγος, παρατάξεις και η ιδεολογική τους ταυτότητα
ΑΡΧΙΚΑ |
ΟΛΟΓΡΑΦΩΣ |
ΕΤΟΣ |
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ |
Α.ΔΗ.Κ |
Ανανεωτικό Δημοκρατικό Κίνημα |
1987 |
πρόσκειται στην ιδεολογία του ΔΗΑΝΑ |
Α.Κ. |
Αγωνιστικές Κινήσεις |
μετεξέλιξη της ΠΠΣΠ κ πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ (μ -λ) |
|
Α.Σ. |
Αριστερές Συσπειρώσεις |
πρόσκειται ιδεολογικά στη ριζοσπαστική και εξωκοινοβουλευτική Αριστερά |
|
Α.Σ.Κ. |
Αγωνιστική Σοσιαλιστική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στην ΕΜΑΣ (Ένωση Μαρξιστών Σοσιαλιστών), μετεξέλιξη της "κίνησης για τη στρατηγική του ΠΑΣΟΚ" |
|
Δ.Α. - Δ.Ε. |
Δημοκρατική Ενότητα |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ εσωτ. |
|
Δ.Α.Π. –Ν.Δ.Φ.Κ. |
Δημοκρατική Ανανεωτική Πορεία - Νέα Δημοκρατική Φοιτητική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στην Νέα Δημοκρατία |
|
Π.Α.Σ.Π. |
Πανελλήνια Αγωνιστική Σπουδαστική Παράταξη |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΠΑΣΟΚ |
|
Π.Σ.Κ. |
Πανσπουδαστική Συνδικαλιστική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στο ΚΚΕ |
|
Σ.Σ.Α.Κ. |
Σοσιαλιστική Σπουδαστική Ανεξάρτητη Κίνηση |
Πρόσκειται στο ΣΣΕΚ[1] και διαγραμμένους από το ΠΑΣΟΚ |
|
Χ.Σ.Κ. |
Χριστιανοσοσιαλιστική Κίνηση |
πρόσκειται ιδεολογικά στη Χριστιανική Δημοκρατία |
Φοιτητικός λόγος
ΑΔΗΚ
Η πρακτική που θέλει το κάθε κυβερνητικό κόμμα να σχηματίζει ένα δικό του νομικό πλαίσιο λειτουργίας και δομής των ΑΕΙ ο οποίος να μη στηρίζεται στην συναίνεση μεταξύ των άμεσα ενδιαφερομένων για τα θέματα παιδείας είναι η αιτία της νοσηρής κατάστασης της υποβάθμισης της Ανώτατης Παιδείας. Στόχος της ΑΔΗΚ[1] η αναίρεση της παραπάνω κατάστασης και προτείνεται ένα νέο νομικό πλαίσιο δομής και λειτουργίας των ΑΕΙ που θα είναι προϊόν υπευθύνου εθνικού συναινετικού διαλόγου και ευρύτερης συναίνεσης όλων των κομμάτων. Επιπλέον ζητούν ενιαία ψηφοδέλτια, για τα όργανα διοίκησης σε ξεχωριστή κάλπη ενάντια στις κομματικές αναμετρήσεις για αξιοποίηση της συμμετοχής μακριά από οξύτητες και διχασμούς. Ενώ θεωρούν ότι οι μεταπτυχιακές σπουδές είναι το αναμφισβήτητα σημαντικότερο ζήτημα προς συζήτηση γιατί είναι η μοναδική ευκαιρία για άλματα προόδου στο πλαίσιο της Ενιαίας Ευρωπαϊκής Εκπαιδευτικής Πολιτικής και προτείνουν δύο κύκλους σπουδών μεταπτυχιακών σπουδών: ο πρώτος κύκλος εξειδίκευσης (Master) και ο δεύτερος Διδακτικού Διπλώματος-Έρευνας (PHD). Σύνθημα: Ανανέωση με συμμετοχή στις σπουδές και στους αγώνες. Και τέλος πιστεύουν ότι τι Φ..Κ. βρίσκεται μακριά από τα αληθινά προβλήματα καταγγέλλοντας τις τρεις μεγάλες φοιτητικές παρατάξεις. Στόχος τους η ανανέωση σήμερα στις σχολές και αύριο στην κοινωνία.
ΑΚ
Οι Αγωνιστικές Κινήσεις[2] δηλώνουν την διαφωνία τους λέγοντας «όχι στην αναβάθμιση των πανεπιστημίων, γιατί αυτό σημαίνει νέοι ταξικοί φραγμοί» και επίσης λέει «όχι στη μείωση των εισακτέων, στην κατάργηση των μετεγγραφών και στα πειθαρχικά συμβούλια».
ΑΣ
Το όραμα της αναβάθμισης, της τεχνοκρατίας ή και του αστικού εκσυγχρονισμού που υπόσχονταν ο ν.1268 αποδείχθηκαν απατηλά σύμφωνα με τις Αριστερές Συσπειρώσεις[3]. Παρατηρούν τη μεταφορά των ισορροπιών από τα πρωτοβάθμια φοιτητικά όργανα (Γ.Σ.) στα συνδιοικητικά και διάλυση του παραδοσιακού Φ.Κ. αλλά και τη δημιουργία μια φοιτητικής «ελίτ». Η ελίτ αυτή είναι επιφορτισμένη με τον χειρισμό των φοιτητικών προβλημάτων ενώ καταπονούνται αποφάσεις των συλλόγων. Έτσι, αρνιούνται τη λογική του κοινοβουλευτισμού, την συνδιαχείριση της κρίσης του αστικού παν/μίου και θεωρούν τις μόνες έγκυρες αποφάσεις αυτές των γενικών συνελεύσεων. Οι ΑΣ στο θέμα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων είναι κάθετα αρνητικοί διότι όπως υποστηρίζουν κατακερματίζουν μια ενιαία γνωστική διαδικασία με βάση τις προτεραιότητες της κεφαλαιοκρατικής παραγωγής. Και τέλος αναγνωρίζουν την αποσύνθεση στις διαδικασίες του φοιτητικού κινήματος αλλά υπογραμμίζουν ότι ριζοσπαστικοποιημένα κομμάτια φοιτητών ενεργοποιήθηκαν έθεσαν ζητήματα και πρότειναν λύσεις. Στόχος η επανασύνδεση των φοιτητικών και κοινωνικών δικαιωμάτων διότι όπως υποστηρίζουν τα προβλήματα δεν αφορούν «πρωτοποριακές» μειοψηφίες αλλά ολόκληρη την κοινωνία.
ΔΑ - ΔΕ
Η Δημοκρατική Ενότητα[4] όσον αφορά το ν.1268/82 αναγνωρίζει την προσπάθεια του ΠΑΣΟΚ για τον τρόπο λειτουργίας του Πανεπιστημίου ωστόσο σημειώνει ότι λείπει η στρατηγική σύνδεση του Πανεπιστημίου και της κοινωνίας. Αυτός ο προσανατολισμός στον τρόπο διοίκησης του Πανεπιστημίου, η κομματικοποίηση της φοιτητικής αντιπροσωπίας και η μετατροπή τους σε πεδίο κομματικών αντιπαραθέσεων οδήγησαν στην αποδυνάμωση της φοιτητικής κοινότητας. Η νέα τομή που προτείνουν είναι οι ίδιες οι παν/κές δυνάμεις (φοιτητές και διδάσκοντες) να συμμετέχουν στα πανεπιστημιακά όργανα και με τις προτάσεις τους, να γίνει πεδίο έκφρασης των προβλημάτων και των αγώνων τους. Όσον αφορά τα μεταπτυχιακά προγράμματα, η καθυστέρηση ίδρυσης τους επιφέρει επικίνδυνες επιστημονικές και τεχνολογικές εξαρτήσεις και οδηγούν στην εξαγωγή φοιτητικού δυναμικού σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Η ευρωπαϊκή και κατ’ επέκταση η ελληνική καθυστέρηση τείνει να υποτάξει πολιτικά και οικονομικά την Ευρώπη στην ηγεμονία των ΗΠΑ. Στόχος η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών. Τα αδιέξοδα και η αδράνεια του Φ.Κ. μπορούν να ξεπεραστούν με την αποτίναξη της κομματικοποίησης, με τη διεκδίκηση ενός ουσιαστικού ρόλου μέσα από την αυτονομία του και με μια ενωτική, ενεργητική δράση των φοιτητών.
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ
Τα αιτήματα των φοιτητών δεν ικανοποιούνται εξαιτίας της κομματικοποίησης και της ικανοποίησης κομματικών συμφερόντων όπως διακηρύσσει η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ[5] ενώ η λύση που προτείνεται είναι η απελευθέρωση του κινήματος από τα κομματικά δεσμά. Στόχος η επίλυση των προβλημάτων της εκπαιδευτής πολικής μέσα από τη ριζική μεταβολή της εκπαιδευτικής πολιτικής και του οικονομικού πλαισίου της ελληνικής κοινωνίας προς την κατεύθυνση της ελεύθερης οικονομίας και εξασφάλιση περισσότερων οικονομικών πόρων στην εκπαίδευση. Τονίζεται η ανάγκη επίλυσης των προβλημάτων του υλικοτεχνικού εξοπλισμού και η βελτίωση των υποδομών. Ενώ για τις μεταπτυχιακές σπουδές σύμφωνα πάντα με τη ΔΑΠ θεωρείται αναγκαία η ύπαρξη σαφούς θεσμικού πλαισίου για την λειτουργία τους και συνεργασία των ΑΕΙ με ερευνητικά κέντρα.
ΠΑΣΠ
Η πολιτική των προτάσεων και του διαλόγου της ΠΑΣΠ[6] έρχεται σε αντίθεση με την πολιτική των συνθημάτων και των μηχανισμών της ΔΑΠ-ΟΝΝΕΔ και ΚΝΕ. Στόχος είναι ο αγώνας του φοιτητικού κινήματος για:
□ Αλλαγές στο περιεχόμενο και στη μέθοδο της εκπαιδευτικής διαδικασίας (προγράμματα σπουδών, συγγράμματα κλπ)
□ Αξιολόγηση της φοιτητικής συμμετοχής και αλλαγή του συσχετισμού δυνάμεων μέσα στα όργανα του Πανεπιστημίου
□ Βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής και των συνθηκών ζωής και σπουδών
□ Ίδρυση Μεταπτυχιακών Σπουδών με σωστές κατευθύνσεις.
ΠΣΚ
Η ΠΣΚ[7] τονίζει ότι η ψήφος μπορεί να είναι ένα ακόμη όπλο στα χέρια των φοιτητών. Ψήφος που θα μετράει υπέρ ενός Πανεπιστημιακού Αγωνιστικού Μετώπου για μια άλλη πορεία των Πανεπιστημίων για μόρφωση, ειδίκευση και δουλειά για όλους.
ΣΣΑΚ
Τα στελέχη[8] της παράταξης κάνουν λόγο για τη μόνη οργανωμένη δύναμη στον φοιτητικό χώρο που είναι και θα παραμείνει ανεξάρτητη από οποιοδήποτε κομματικό σχηματισμό. Και διαχωρίζουν τη θέση τους από τις άλλες φοιτητικές παρατάξεις διότι όπως υποστηρίζουν οι επιλογές τους απορρέουν από «δημοκρατικές συλλογικές και ανοιχτές διαδικασίες».
ΧΣΚ
Η ΧΣΚ[9] προτείνει στο πρόγραμμα της ένα σύστημα που να υπηρετεί τον άνθρωπο, να καταργεί φραγμούς και ανισότητες και να καλλιεργεί την κριτική αμφισβήτηση. Και σημειώνει ότι χωρίς ψευδαισθήσεις για εκλογικές πρωτιές καταθέτει την εμπειρία της ως μια «μικρή ζύμη» για μια γενικευμένη ευαισθητοποίηση.
[1] Βλ. Θεσσαλονίκη 1/4/1987 και Ελληνικός Βορράς 29/3/1987.
[2] Βλ. Ελευθεροτυπία 1/4/1987.
[3] Βλ. Θεσσαλονίκη 1/4/1987.
[4] Βλ. Θεσσαλονίκη 1/4/1987 και Αυγή 13/3/1988.
[5] Βλ. Ελληνικός Βορράς 29/3/1987.
[6] Βλ. Ελληνικός Βορράς 29/3/1987.
[7] Βλ. Ελληνικός Βορράς 29/3/1987.
[8] Βλ. Ελευθεροτυπία 1/4/1987.
[9] Βλ. Ελευθεροτυπία 1/4/1987.
4. Η ημέρα διεξαγωγής των εκλογών
Η προεκλογική περίοδος του 1987 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί υποτονική και χαλαρή. Οι αφίσες έχουν περιοριστεί λόγω της σχετικής απόφασης της Φ.Ε.Α.Π.Θ., τα μεγάφωνα πλέον δε χρησιμοποιούνται και οι γνωστές ντουντούκες έχουν περιοριστεί στην αναγγελία των προεκλογικών εκδηλώσεων των παρατάξεων.
Μια μέρα πριν ολοκληρώνονται οι εκλογοαπολογιστικές συνελεύσεις που είχαν αναβληθεί λόγω έλλειψης που απαιτούμενου αριθμού φοιτητών που προσέρχονταν και εκλέγονται σε ορισμένες περιπτώσεις την τελευταία στιγμή οι εφορευτικές επιτροπές.
Για άλλη μια χρόνια ΑΕΙ και ΤΕΙ ψηφίσαν μαζί πανελλαδικά και οι κάλπες παραμείναν ανοιχτές από τις 8πμ μέχρι και τις 8μμ. Το εκλογικό σύστημα η απλή αναλογική. Οι φοιτητές εκλέγουν τα 9μελή ή 11μελή Διοικητικά Συμβούλια των φοιτητικών συλλόγων, εκπροσώπους στο πανσπουδαστικό συνέδριο, τα μέλη των τριμελών ή πενταμελών επιτροπών ετών και τους εκπροσώπους στα πανεπιστημιακά όργανα καθώς και τα μέλη της Φ.Ε.Α.Π.Θ. Και το 1987 έχει αποφασιστεί ότι η αναγγελία των τελικών αποτελεσμάτων θα πραγματοποιούσε η Ε.Φ.Ε.Ε. ώστε να αποφευχθούν τα γεγονότα και άλλων εκλογικών αναμετρήσεων με τις φοιτητικές παρατάξεις να ανακοινώνουν η κάθε μια ξεχωριστά τα δικά της αποτελέσματα.
Τα αποτελέσματα των εκλογών έτσι όπως προκύπτουν από τους φοιτητικούς συλλόγους της κάθε σχολής είναι τα εξής:
Σχολές/Τμήμα |
Ψηφίσαντες |
Α.ΔΗ.Κ |
Α.Κ. |
Α.Σ. |
Α.Σ.Κ. |
Δ.Α.-Δ.Ε. |
Δ.Α.Π.-Ν.Δ.Φ..Κ |
Π.Α.Σ.Π |
Π.Σ.Κ. |
Σ.Σ.ΑΚ |
ΑΛΛΟΙ |
Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών |
920 |
6 |
4 |
26 |
0 |
70 |
367 |
147 |
232 |
0 |
21 |
Τμήμα Μηχανολόγων και Ηλεκτρολόγων Μηχανικών |
987 |
20 |
26 |
21 |
26 |
98 |
327 |
145 |
257 |
0 |
0 |
Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων |
365 |
14 |
1 |
8 |
0 |
31 |
96 |
68 |
91 |
0 |
27 |
Τμήμα Αρχιτεκτόνων |
452 |
0 |
0 |
79 |
0 |
55 |
137 |
33 |
117 |
0 |
0 |
Τμήμα Χημικών Μηχανικών |
434 |
9 |
3 |
0 |
16 |
42 |
100 |
60 |
164 |
0 |
0 |
Ιατρική |
1.867 |
17 |
10 |
73 |
23 |
125 |
732 |
286 |
417 |
43 |
24 |
Οδοντιατρική |
724 |
14 |
20 |
31 |
0 |
72 |
238 |
150 |
144 |
0 |
5 |
Κτηνιατρική |
545 |
2 |
7 |
21 |
0 |
59 |
198 |
78 |
159 |
0 |
0 |
Γεωπονίας |
949 |
5 |
0 |
58 |
0 |
71 |
316 |
160 |
290 |
0 |
0 |
Δασολογικό |
580 |
13 |
32 |
11 |
0 |
36 |
178 |
80 |
183 |
0 |
6 |
Γεωλογικό |
365 |
4 |
14 |
0 |
0 |
26 |
104 |
79 |
98 |
0 |
17 |
Νομική |
1.709 |
21 |
0 |
20 |
0 |
130 |
732 |
328 |
358 |
0 |
0 |
Οικονομικό |
1.436 |
8 |
28 |
0 |
0 |
86 |
486 |
366 |
403 |
0 |
6 |
Φιλολογίας |
828 |
2 |
22 |
0 |
0 |
108 |
282 |
125 |
250 |
0 |
8 |
Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
621 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39 |
248 |
102 |
193 |
0 |
20 |
Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
372 |
0 |
4 |
0 |
0 |
34 |
131 |
48 |
137 |
0 |
5 |
Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
254 |
0 |
4 |
0 |
0 |
39 |
51 |
67 |
77 |
0 |
0 |
Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
85 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
17 |
9 |
30 |
0 |
26 |
Ιστορικό- Αρχαιολογικό |
644 |
2 |
7 |
0 |
3 |
70 |
192 |
111 |
196 |
0 |
38 |
Παιδαγωγικό - Ψυχολογίας |
560 |
0 |
5 |
0 |
0 |
24 |
104 |
54 |
200 |
0 |
146[1] |
Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης |
193 |
0 |
0 |
0 |
0 |
14 |
57 |
32 |
56 |
0 |
17 |
Παιδαγωγικό προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης |
377 |
4 |
0 |
0 |
0 |
53 |
124 |
86 |
92 |
0 |
0 |
Θεολογική |
1.187 |
22 |
5 |
0 |
0 |
38 |
399 |
190 |
200 |
0 |
300[2] |
Χημικό |
651 |
27 |
68 |
0 |
0 |
24 |
181 |
126 |
183 |
0 |
0 |
Βιολογικό |
347 |
16 |
0 |
25 |
0 |
33 |
69 |
74 |
112 |
0 |
3 |
Μαθηματικό |
833 |
11 |
4 |
23 |
0 |
59 |
256 |
156 |
284 |
0 |
3 |
Φυσικό |
885 |
26 |
14 |
0 |
0 |
70 |
285 |
143 |
289 |
0 |
8 |
Φαρμακευτική |
424 |
5 |
58 |
0 |
0 |
5 |
159 |
59 |
119 |
0 |
0 |
Α.Β.Σ.Θ. |
1.647 |
51 |
2 |
46 |
0 |
81 |
508 |
300 |
578 |
0 |
15 |
Τ.Ε.Φ.Α.Α. |
1.871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39 |
623 |
371 |
724 |
0 |
0 |
Καλών Τεχνών |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
24 |
0 |
0 |
45 |
0 |
12 |
ΣΥΝΟΛΟ |
23.214 |
299 |
338 |
442 |
68 |
1.655 |
7.695 |
4.033 |
6.678 |
43 |
707 |
Αυτή τη χρονιά μειώνεται το ποσοστό συμμετοχής με 1.000 περίπου φοιτητές να απέχουν από τις εκλογές. Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ αυξάνει το ποσοστό της στο 33,7% και πρώτη φορά αυτή τη χρονιά καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε πανελλαδικό επίπεδο. Η ΠΣΚ διατηρεί σταθερά τα ποσοστά της στο 29,3% και η ΠΑΣΠ σημειώνει άνοδο σε ψήφους. Οι αριστερές παρατάξεις διατηρούν σταθερά ποσοστά τους χωρίς κάποια αξιοσημείωτη αλλαγή από την προηγούμενη χρονιά. Αυτή τη χρονιά το ποσοστό συμμετοχής στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζει σημαντική πτώση της τάξεως των 5,2 μονάδων φτάνοντας στο 60,3% ενώ στο ΑΠΘ συγκεκριμένα παρουσιάζει την ίδια πτωτική τάση στο 60,5%. Η σχολή με το μικρότερο ποσοστό συμμετοχής ήταν η Φιλοσοφική 48,8%, Σχολή Καλών Τεχνών με 31,1%, το ΤΕΦΑΑ και το Παιδαγωγικό Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με 52,3% αντίστοιχα. Οι σχολές που παρουσίασαν το μικρότερο ποσοστό αποχής, η Σχολή Θετικών Επιστημών με 30,6%, η Φιλοσοφική με 31,6% και οι Γεωτεχνικές Επιστήμες με 32%. Το Δασολογικό φαίνεται μέχρι και αυτή την εκλογική αναμέτρηση το μόνο τμήμα που διατηρείται στην αριστερή κλίμακα με την ΠΣΚ να κερδίζει σε ψήφους και έδρες. Ενώ αντίθετα η σχολές που φαίνεται να μετακινούνται στην κλίμακα Αριστεράς-Δεξιάς είναι το Χημικό Τμήμα, το Φυσικό και το ΤΕΦΑΑ.
1. ΦΕΑΠΘ
Η φοιτητική ένωση του ΑΠΘ συμπλήρωσε δέκα χρόνια παρουσίας στη Θεσσαλονίκη μετά την ίδρυση της το Μάρτιο του 1977. Ωστόσο το έκτο κατά σειρά συνέδριο έχει διαφορετικό κύρος, αναγνωσιμότητα και αποφασιστικότητα όσον αφορά στη λήψη αποφάσεων συγκριτικά με τα πρώτα συνέδρια της φοιτητικής ένωσης.
Επεισόδια δημιουργήθηκαν μεταξύ των συνέδρων της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και της ΠΑΣΠ και ΠΣΚ την πρώτη ημέρα του συνεδρίου. Το συνέδριο, η ΠΑΣΠ, ΑΚ και ΑΣ να καταδικάζουν τη συμπεριφορά των συνέδρων της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ για τον τραυματισμό δύο φοιτητών. Με την απογοητευτική εικόνα των προηγούμενων ετών αλλά και τα επεισόδια μεταξύ των συνέδρων, άρχισε στις 6 Απριλίου το 6ο Συνέδριο της ΦΕΑΠΘ τις εργασίες του στο μεγάλο αμφιθέατρο της Νομικής Σχολής. Τα θέματα της ημερησίας διάταξης δεν παρουσιάζουν καμία διαφορά με τα προηγούμενα συνέδρια. Η φετινή κατανομή των συνέδρων κατά παράταξη είναι: ΔΑΠ-ΝΔΦΚ 93 σύνεδροι, ΠΣΚ 78 σύνεδροι, ΠΑΣΠ 52, ΔΕ 25, ΑΣ 7, ΑΚ 4, ΑΔΗΚ 3, οι «αυτόνομοι φιλοσοφικής» 4, ΟΡΘΑ 2 και ακολουθούν με ένα σύνεδρο η κάθε μια ξεχωριστά η ΑΘΕΚ, ΣΣΑΚ και η ΑΣΚ. Σύμφωνα με το σύστημα της απλής αναλογικής η κατανομή των εδρών ήταν η εξής:
Φοιτητική παράταξη |
Έδρες |
ΔΑΠ-ΝΔΦΚ |
5 |
ΠΣΚ |
4 |
ΠΑΣΠ |
3 |
ΔΕ |
2 |
Αριστερές Συσπειρώσεις |
1 |
Η δύναμη των παρατάξεων ανατρέπεται και η ισορροπία που παρατηρήθηκε δύο χρόνια πριν έχει ανατραπεί. Η ΠΑΣΠ χάνει μια έδρα την οποία φαίνεται να κερδίζει η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ που πιθανότατα να ήταν αποτελέσματα της έντονης κριτικής της κυβερνητικής πολιτικής τόσο από τις φοιτητικές παρατάξεις όσο και από το εσωτερικό πολιτικό κλίμα.
Για πρώτη χρονιά στη δεκάχρονη μεταδικτατορική πορεία της ένωσης, καμία απόφαση δεν λήφθηκε πάνω στα θέματα της ημερησίας διάταξης. Χαρακτηρίστηκε ως «συνέδριο των παρατάξεων» διότι δεν ήταν δυνατό να γίνει ουσιαστικός διάλογος, οι παρατάξεις δεν συμφώνησαν σε καμία πρόταση και οι φοιτητές-παρατηρητές ήταν ελάχιστοι και το ενδιαφέρον ανύπαρκτο. Το συνέδριο έληξε στις 15 Απριλίου και συγκεκριμένα Μ. Τετάρτη που πιθανότητα και οι διακοπές του Πάσχα να συνέβαλαν στη περιορισμένη συμμετοχή και το μειωμένο ενδιαφέρον.